Kaakklachten

Arjo Mantel helpt u, als kaakfysiotherapeut met gezondheidsprobemen die te maken hebben met het niet goed functioneren van spieren en gewrichten in het hoofd, het halsgebied en het kauwstelsel. Het kauwstelsel bestaat uit kauwspieren, het kaakgewricht en het gebit.
De meest voorkomende klachten bij kaakklachten zijn: pijn of vermoeidheid van de kauwspieren, het niet goed kunnen openen van de mond, pijn rond het kaakgewricht, met name vóór het oor, knappende of krakende kaakgewrichten, maar ook oorpijn, hoofdpijnklachten en nek- en schouderklachten kunnen te maken hebben met stoornissen in het kauwstelsel.

Kaakklachten kunnen ontstaan door overbelasting van de kauwspier. Dit gebeurt door bijvoorbeeld klemmen van de kaak, tandenknarsen, nagelbijten, lipbijten, wangbijten, kauwgom kauwen, penbijten en tongpersen tegen de tanden of gehemelte. Stress kan een belangrijke factor zijn bij het ontstaan van de overbelasting van de kauwspieren. Tevens kunnen problemen vanuit het kaakgewricht een oorzaak zijn van kaakklachten.

De fysiotherapeut geeft uitleg over het normale functioneren en gebruik van het kauwstelsel en geeft adviezen voor een juist gebruik van het kauwstelsel. Ook helpt hij bij het afleren van bepaalde gewoontes die tot overbelasting van het kauwstelsel leiden, zoals het klemmen van de kiezen, tongpersen en tandenknarsen. Hij leert de patiënt de kauwspieren te ontspannen en de mondopening te vergroten en geeft ontspanningsoefeningen en oefeningen ter verbetering van de functie van het kauwstelsel.